RAPORT EWALUACJI ZEWNĘTRZNEJ PROBLEMOWEJ tutaj
RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Wymaganie 1. Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci.
WYNIKI I ICH INTERPRETACJA
Analiza danych uzyskanych z ankiet do rodziców
W ankiecie skierowanej do rodziców chcieliśmy uzyskać informacje na temat znajomości i akceptacji koncepcji pracy przedszkola oraz opinii na jej temat. Rodzice wypełniali dwa kwestionariusze. Jedna z ankiet dotyczyła ogólnej opinii
w odniesieniu do koncepcji pracy przedszkola (jedno pytanie), którą wypełniło
50 rodziców. Drugi kwestionariusz odnosił się do znajomości i akceptacji koncepcji. Tę ankietę poprawnie wypełniło 82 rodziców ( 4 pytania), trzy ankiety były wypełnione
w sposób wykluczający się, nie zostały wzięte pod uwagę. Ankiety zostały rozdane w każdej grupie wiekowej.
Po wcześniejszym zapoznaniu się z Koncepcją Pracy Przedszkola wszyscy ankietowani pozytywnie wypowiedzieli się na jej temat ( 50 rodziców).
Każdy z badanych stwierdził, że zna specyfikę pracy przedszkola, akceptuje ją oraz deklaruje, że nie wymaga ona zmian (tak twierdzi 82 ankietowanych, co stanowi 100% ogółu badanych).
W ostatnim pytaniu ankietowym 80 rodziców uważa, że koncepcja pracy przedszkola spełnia ich oczekiwania, stanowi to 97% ogółu badanych. Pozostali ankietowani – 3%, dwoje rodziców – uważa, że koncepcja częściowo nie spełnia ich oczekiwania, występują w niej „nie równe poziomy”.
Analiza danych uzyskanych z wywiadu z dyrektorem
Celem przeprowadzenia wywiadu z dyrektorem było ustalenie sposobu tworzenia koncepcji, form zapoznawania z nią rodziców oraz planów dotyczących jej modyfikacji.
W wywiadzie z dyrektorem ustalono, że przedszkole pracuje według koncepcji opracowanej przez zespół nauczycieli, bazując na aktualnej misji i wizji rozwoju przedszkola oraz wyznaczonym kierunku działań. Cała Rada Pedagogiczna brała czynny udział w jej tworzeniu. Koncepcja pracy na lata 2014 – 2017 została zatwierdzona we wrześniu 2014 roku, potwierdzone jest to zapisem w protokole z posiedzenia Rady Pedagogicznej. Koncepcja wytycza kierunek rozwoju placówki. Dyrektor również stwierdził, że realizowane w przedszkolu programy wspierają realizację koncepcji pracy.
Wszelkie założenia koncepcji w opinii dyrektora są znane rodzicom. Informacje takie są przekazywane na zebraniach organizacyjnych i grupowych, w kącikach dla rodziców, na stronie internetowej przedszkola oraz wszelkich ulotkach wraz z ankietami ewaluacyjnymi. Dyrektor zgodnie stwierdził, że przewiduje czynności związane z analizą koncepcji i jej dalszą modyfikacją.
Analiza danych uzyskanych z arkusza spójności realizowanych programów, projektów edukacyjnych z koncepcją pracy
Z arkusza spójności wynika, że projekty takie jak: „Klucz do poezji”, „Klub małego odkrywcy”, „Smerfastyczne dzieciaki”, „Mały Poliglota”, „Drzewa przyjaciółmi ludzi i zwierząt”, „Magia Świąt Bożego Narodzenia” są spójne z koncepcją pracy przedszkola. Ich wybrane elementy stanowią części koncepcji pracy przedszkola.
Programy realizowane w przedszkolu takie jak: M. Kwaśniewska, W. Żaba-Żabińska „Nasze przedszkole”, „Poznam, pokocham, ochronię”, „Jestem istotą społeczną rozumiem siebie i innych”, „Czyste powietrze wokół nas”, „Przyjaciel Zippiego”, „ Kubusiowi przyjaciele natury”, „Eco Schools” są również spójne z koncepcją pracy przedszkola.
Analiza danych uzyskanych z ankiet dla nauczycieli
W ankiecie skierowanej do nauczycieli wzięło udział 17 pedagogów. Do tworzenia koncepcji przyczyniło się 12 osób co stanowi 71% ogółu. Pozostałe nauczycielki w tym czasie przebywały na zwolnieniu lekarskim lub nie pracowały w danym czasie w placówce jest to 29% ogółu. W opinii 16 ankietowanych programy wychowania przedszkolnego, które zostały przez nie wybrane wspierają realizację koncepcji pracy przedszkola, stanowi to 94% badanych. Pozostały procent (1 osoba) dotyczy przedszkolnego logopedy, którego zakres pracy nie jest oparty o program wychowania przedszkolnego. Wszystkie ankietowane zgodnie deklarują, że brały czynny udział w czynnościach związanych z analizą koncepcji pracy przedszkola. Jest im ona znana i w ich opinii nie wymaga ona na tym etapie modyfikacji. Na pytanie dotyczące zaznajomienia rodziców z koncepcją pracy przedszkola wszystkie nauczycielki odpowiedziały twierdząco ( odpowiedź logopedy nie była brana w tym pyt. pod uwagę). W pytaniu o sposoby i formy przekazu informacji odpowiedzi się różniły:
Poinformowaliśmy : – na zebraniu z rodzicami w przedszkolu – 16 osób
– poprzez umieszczenie informacji na tablicy w holu przedszkola – 8
– poprzez umieszczenie informacji na stronie internetowej przedszkola – 8
– poprzez rozdanie folderów z zamieszczoną koncepcją – 8
SŁABE STRONY:
Brak
MOCNE STRONY:
Przedszkole posiada długofalową koncepcję pracy, która jest analizowana i modyfikowana.
Przedszkole zapoznaje rodziców z koncepcją, wykorzystując różne formy informacyjne.
Koncepcja przedszkola spełnia oczekiwania naszych klientów.
Rodzice znają i akceptują przyjętą koncepcję.
Programy przyjęte w przedszkolu oraz realizowane projekty są zgodne z koncepcją pracy przedszkola a nawet stanowią jej integralna część.
Przedszkole pracuje zgodnie z opracowaną koncepcją.
WNIOSKI
Powyższe dane wskazują na wysoki poziom wypełniania wymagania.