ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA NR 5
w ŻORACH
na
ROK SZKOLNY 2021/2022
Autorzy:
Agnieszka Pałuchowska
Ewa Zarzyna
Iwona Kwiatkowska
Marzena Sienkowiec
Roczny plan pracy przedszkola uwzględnia kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2021/2022.
I. Priorytety pracy przedszkola na rok szkolny 2021/2022 (dotyczące przedszkoli):
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucia bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
- Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
- „Jestem istotą społeczną – rozumiem siebie i innych” – program prospołeczny.
- Kształcenia na odległość – bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- „W zdrowym ciele – zdrowy duch” – bezpiecznie i zdrowo w przedszkolu.
Lp. | Cele i sposoby realizacji ze wskazaniem
alternatywy on-line |
Termin | Koordynatorzy |
1.WYCHOWANIE DO WRAŻLIWOŚCI NA PRAWDĘ I DOBRO | |||
Jedność i respektowanie norm społecznych | |||
1. | „Kodeks przedszkolaka” – tworzenie przez dzieci, przy pomocy nauczyciela, zbioru zasad i norm postępowania obowiązujących w przedszkolu | Wrzesień
2021 |
Nauczyciele wszystkich grup |
2. | „Cele naszej grupy” – ustalenie celów grupowych na rok szkolny 2021/2022 | Wrzesień
2021 |
Nauczyciele wszystkich grup |
3. | „Czarodziejskie słowa” – wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych | Cały rok szkolny
|
Nauczyciele wszystkich grup |
4. | Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślenie wagi przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem | Wrzesień
2021 |
Nauczyciele wszystkich grup |
5. | Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania kolegą/koleżanką z grupy: zorganizowanie kącika urodzinowego dla dzieci, organizacja urodzin dziecka w grupie, utrzymywanie kontaktu online z chorym bądź będącym na kwarantannie kolegą lub koleżanką z przedszkola | Cały rok szkolny
|
Nauczyciele wszystkich grup |
6. | Organizacja zajęć i zabaw kształcących umiejętność rozwiązywania konfliktów | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
Odpowiedzialność | |||
7. | Ustalenie dyżurów w przedszkolu i zakresu obowiązków z nim związanych | Cały rok szkolny | Starsze grupy |
8. | „Za co jestem odpowiedzialny?” – pogadanki, próby scharakteryzowania swoich obowiązków przedszkolnych i domowych przez dzieci | Adekwatnie do terminu tematyk tygodniowych | Nauczyciele wszystkich grup |
9. | Podejmowanie z dziećmi działań na rzecz grupy i przedszkola oraz prac użytecznych (zbiórki, akcje charytatywne) – w zależności od obowiązujących wytycznych | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
10. | Pogadanki na temat odpowiedzialność w wybranych zawodach (lekarz, pielęgniarka, policjant, strażak itp.) – kształcenie preorientacji zawodowych u dzieci | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
Patriotyzm | |||
11. | „BohaterON” – wyślij kartkę do powstańca – ogólnopolska kampania o tematyce historycznej | Cały rok szkolny | Beata Kubica – Gamoń |
12. | „11 listopada”, „Dzień Flagi” – zapoznanie dzieci z godłem Polski, hymnem państwowym oraz barwami narodowymi – rozumienie ich znaczenia dla tożsamości narodowej | wg programu wychowania przedszkolnego | Nauczyciele wszystkich grup |
13. | „Miś Wojtek – żołnierz bez munduru” – zapoznanie z historią niedźwiedzia walczącego z Polskimi żołnierzami pod Monte Cassino. |
18 maj |
Marzena Sienkowiec |
14. | Budzenie zainteresowania dzieci własną miejscowością, zapoznanie z ważniejszymi zabytkami, herbem, legendami i charakterystycznym budownictwem – umożliwienie poznania najbliższego otoczenia | wg programu wychowania przedszkolnego | Nauczyciele wszystkich grup |
15. | Wykonywanie przez dzieci prac plastyczno-konstrukcyjnych na temat swojej miejscowości i symboli narodowych, zorganizowanie w holu kącika regionalnego i patriotycznego | Wg programu wychowania przedszkolnego | Nauczyciele wszystkich grup |
Szczęście, optymizm, dobro
(poczucie trwałego zadowolenia oraz wewnętrznej harmonii i spokoju, które są skutkiem życzliwości i akceptacji siebie i świata, a także wiary w jego zasadnicze dobro) |
|||
16. | Słuchanie opowiadań, wierszy, bajek, piosenek nawiązujących do aktualnie obchodzonych świąt/omawianych tematyk | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
17. | Wychowanie do wartości w oparciu o realizację projektu „Bajka, czyli pierwsza pomoc w dziecięcych sprawach…”- wprowadzenie w świat wartości na podstawie bajek, baśni i opowiadań – uwrażliwienie dzieci na dobro i prawdę w życiu | Cały rok szkolny | Magdalena Matusiak |
18. | Prowadzenie zajęć uwzględniających wzorce właściwego zachowania i utrwalające dobre nawyki | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
19. | Organizacja warsztatów psychologicznych dla nauczycieli we współpracy z Poradnią psychologiczno-pedagogiczną |
Cały rok szkolny |
Dyrektor Przedszkola |
20. | Współpraca z rodzicami w celu wzbogacenia wiedzy, zbiorów i pomocy przybliżających dzieciom omawianą problematykę | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
21. | Akcja charytatywna „Nakarm Azorka, pomóż Mruczkowi” – zbiórka karmy dla zwierząt przebywających pod opieką żorskiego schroniska | październik | Agnieszka Pałuchowska
Ewa Zarzyna |
22. | Akcja charytatywna „Kup pan szczotkę”, „Podaj mydło” – zbiórka mydeł w kostkach, past oraz szczoteczek do zębów dla Fundacji Pomocy Humanitarnej Redemptoris Missio |
marzec |
Monika Góra |
23. | Akcja „Podaj książkę” – utworzenie przedszkolnego kącika wymiany książki – propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i ich rodziców. | kwiecień | Dorota Jakubowska |
24. | „Mam Talent” – przedszkolny konkurs talentów | czerwiec | Iwona Kwiatkowska |
Lp. | Cele i sposoby realizacji ze wskazaniem
alternatywy on-line |
Termin | Koordynatorzy | |
„W ZDROWYM CIELE – ZDROWY DUCH” – bezpiecznie i zdrowo w przedszkolu | ||||
Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, promowanie zachowań warunkujących zdrowie i bezpieczeństwo | ||||
1. | „Myje często ręce bo o swoje zdrowie dbam!”- zajęcia mające na celu uświadamianie dzieciom konieczności częstego mycia rąk w celu uniknięcia roznoszenia wirusów oraz bakterii. | Wrzesień
2021 |
Nauczyciele wszystkich grup | |
2. | „Trzymam dystans” – uświadamianie dzieci o konieczności utrzymywania dystansu społecznego w grupie przedszkolnej oraz poza nią | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup | |
3. | Uwrażliwienie dzieci na stan ich stan samopoczucia oraz zdrowia | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup
personel przedszkola |
|
Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz higienicznych. | ||||
4. | „Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki”- zajęcia przedstawiające korzyści płynące z jedzenia warzyw i owoców | Adekwatnie do terminu tematyk tygodniowych | Nauczyciele wszystkich grup | |
Znajomość i stosowanie w sytuacjach dnia codziennego zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo własne i innych | ||||
5. | „Numer 112 każdy zna kto kłopoty spore ma” – przeprowadzenie zajęć mających na celu zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi | Adekwatnie do terminu tematyk tygodniowych | Nauczyciele wszystkich grup | |
6. | „Stop! Światło czerwone!”- przeprowadzenie zajęć mających na celu uświadomienie dzieciom zagrożeń płynących z poruszania się po ulicy oraz chodniku oraz w trakcie jazdy samochodem. | Adekwatnie do terminu tematyk tygodniowych | Nauczyciele wszystkich grup | |
Lp. | Cele i sposoby realizacjize wskazaniem
alternatywy on-line |
Termin | Koordynatorzy |
2.KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ | |||
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami: | |||
1. | Nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem – uczenie się kierowane przez nauczyciela | Kształcenie
na odległość |
Nauczyciele
wszystkich grup rodzice |
2. | Korespondencyjna wymiana materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami komunikacyjnymi (telefon, poczta elektroniczna) | Kształcenie
na odległość |
Nauczyciele
wszystkich grup rodzice |
3. | Wymienianie się informacji między nauczycielem a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, np. poprzez Skype-a, przesyłanie zadań/propozycji zabaw jako posty na facebooku | Kształcenie
na odległość |
Nauczyciele
wszystkich grup rodzice |
4. | utworzenie poczty grupowej/wirtualnego dysku | Kształcenie
na odległość |
Nauczyciele
wszystkich grup rodzice |
Ustalenie źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których dzieci i ich rodzice mogą korzystać: | |||
5. | Ustalenie sposobu monitorowania postępów dzieci oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności dzieci, w tym również informowania rodziców o postępach dziecka w nauce podczas edukacji zdalnej | Wrzesień
2021 |
Nauczyciele
wszystkich grup rodzice |
6. | W trakcie kształcenia na odległość nauczyciele udostępniają materiały do pracy z dzieckiem w rozsądnej ilości i w odpowiednich odstępach czasowych. Są to opracowane przez nich propozycje twórczej aktywności dzieci, linki do słuchowisk audycji radiowych, informacje o programach telewizyjnych a także programy, zabawy online, proporcje wykonania prac plastycznych. | Kształcenie
na odległość |
Nauczyciele
wszystkich grup rodzice |
7. | Nauczyciele wykorzystują w pracy z dziećmi wybrane metody multimedialne, które pozwalają przygotować je do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno – komunikacyjnej (facebook, email, skype konferencja) | Kształcenie
na odległość |
Nauczyciele
wszystkich grup rodzice |
8. | Materiały przygotowane przez nauczycieli do pracy zdalnej z dziećmi będą zamieszczane na przedszkolnej stronie internetowej www.przedszkolenr5zory.pl w zakładkach poszczególnych grup przedszkolnych | Kształcenie
na odległość |
Nauczyciele
wszystkich grup rodzice |
BEZPIECZNE I EFEKTYWNE KORZYSTANIE Z TECHNOLOGII CYFROWYCH | |||
12. | „Dzień bezpiecznego Internetu 2021” | 11 Luty
2022 |
Chętni nauczyciele |
13. | Zamieszczenie wierszyków, piosenek i innych na stronie stronie internetowej przedszkola w zakładce „Do utrwalenia w domu” w celu umożliwienia rodzicom zapoznania się z „życiem przedszkola” | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
Lp. | Cele i sposoby realizacji ze wskazaniemalternatywy on-line | Termin | Koordynatorzy | |
3. „Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne” | ||||
„Poznaję, badam, doświadczam” | ||||
1. | Jesienne dekoracje-tworzenie dekoracji jesiennych z materiału przyrodniczego, tworzenie wystawy artystycznej | Wrzesień
2021 |
Nauczyciele wszystkich grup | |
2. | Detektywi w akcji- cykliczne zabawy badawcze w terenie, dostrzeganie zmienności pór roku | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup | |
3. | Szukanie Pani Jesieni- zabawy terenowe, szukanie oznak jesieni | Październik
2021 |
Nauczyciele wszystkich grup | |
4. | Stuk, stuk to Twój zimowy przyjaciel – zakładanie karmników, dokarmianie ptaków i zwierząt zimą | Styczeń/luty
2022 |
Nauczyciele wszystkich grup | |
5. | Szukanie Pani Wiosny- turniej terenowy w zespołach, szukanie oznak wiosny | Marzec 2022 | Nauczyciele wszystkich grup | |
6. | Śmieci precz – planeta Ziemia nasza jest! – tworzenie grupowych transparentów na „Zielony korowód” | Kwiecień 2022 | Nauczyciele wszystkich grup | |
7. | „Dzień Ziemi” – zielony korowód ulicami osiedla | Kwiecień 2022 | Nauczyciele wszystkich grup | |
8. | Akcja kleju Amos- akcja recyklingowa | Cały rok szkolny | Agnieszka Pałuchowska
Ewa Zarzyna |
|
9. | Moja planeta Ziemia – cykl prezentacji
multimedialnych ukazujących życie przyrodnicze na ziemi. |
wg programu wychowania przedszkolnego | Nauczyciele wszystkich grup | |
10 | „Gramy w zielone” – udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym | Cały rok szkolny | Beata Kubica – Gamoń | |
11 | „Eko-bombka” – konkurs przedszkolny na ozdobę choinkową wykonaną z naturalnego mateiału | grudzień | Marzena Sienkowiec | |
12 | „Eko- rabata” – stworzenie na terenie przedszkola kwitnącej łąki dla dzikich zapylaczy – uświadomienie dzieciom potrzeby dbania o przyrodę | Cały rok szkolny | Agnieszka Pałuchowska
Ewa Zarzyna |
|
13 | „Dom Jeża” – stworzenie na terenie przedszkola domku dla jeża | Cały rok szkolny | Agnieszka Pałuchowska
Ewa Zarzyna |
|
Wszystkie planowane działania mają uwzględniać indywidualne potrzeby dzieci, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, zainteresowań oraz zdolności.
Uwaga! W przypadku kształcenia na odległość dyrektor ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz rocznego planu pracy przedszkola
Nauczyciele:
- rozwijają kompetencje kluczowe dzieci, w tym kompetencje cyfrowe ukierunkowane na bezpieczne korzystanie z nowoczesnych technologii
- wykorzystują w procesach edukacyjnych narzędzia i zasoby cyfrowe oraz metody kształcenia na odległość.
- wspomagają rodziców w nabywaniu przez dzieci umiejętności społecznych
- komunikują się z rodzicami osobiście, ale również za pomocą strony internetowej przedszkola, poczty elektronicznej lub facebooka
- zapewniają wysoką jakości kształcenia oraz wsparcie psychologiczno – pedagogicznego wszystkim dzieciom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
Dzieci:
- są aktywne, chętnie uczestniczą w zajęciach zarówno na terenie przedszkola, jak i podczas kształcenia na odległość
- są samodzielne, dbają o bezpieczeństwo własne i innych
- są świadome niebezpieczeństw związanych z technologią cyfrową
- radzą sobie w sytuacjach trudnych
- rozwijanie potrzeby świadomej troski o środowisko naturalnego
- rozwijanie potrzeby odpowiedzialności i patriotyzmu
- poszerzenie wszelkich prozdrowotnych nawyków
Przedszkole:
- jest postrzegane w lokalnym środowisku jako placówka dobrze przygotowująca do szkoły
- dba o bezpieczeństwo dzieci, w tym bezpieczeństwo cyfrowe
- wychowuje do wartości moralnych takich jak: szacunek, odpowiedzialność, pokojowość, przyjaźń, piękno, dobro