Wizja naszego przedszkola
„ Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być ciągle czymś zajętym
i domagać się ze wszystkich sił tym czego pragnie”
Paulo Coelho
Jest rok 2017…
Jesteśmy placówką nowoczesną, otwartą i przyjazną, a nasze dzieci:
- rozwijają ciekawość poznawczą, posługując się różnymi sposobami porządkowania doświadczeń i tworzenia dziecięcego obrazu świata
- nabywają wiedzę i umiejętności niezbędne do wejścia w nową rolę – rolę ucznia oraz odnoszenia sukcesów w życiu
- szanują środowisko przyrodnicze i działają aktywne na rzecz jego ochrony
- dostrzegają potrzeby drugiego człowieka i respektują prawa innych
Nasze priorytety…
- Budowanie relacji społecznych i umiejętności rozwiązywania pojawiających się problemów i trudnych sytuacji
- Promowanie proekologicznych postaw
Nasza strategia rozwoju…
Przedszkole:
- daje szansę rozwoju wszystkim dzieciom,
- uwzględniania indywidualne potrzeby i możliwości każdego dziecka,
- uczy tolerancji, wzajemnej akceptacji i zrozumienia,
- pozwala osiągnąć dojrzałość do podjęcia nauki w szkole,
- zapewnia dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju
- stosuje różnorodne metody pracy z dziećmi, umożliwiające stymulację ich rozwoju, aktywności i samodzielności,
- integruje wszystkie dzieci z grupą, rodziną i środowiskiem lokalnym.
Cele główne koncepcji…
- stwarzanie warunków do nieskrępowanego rozwoju dzieci w każdej sferze ich aktywności
- organizowanie działań mających na celu rozwój umiejętności matematycznych dzieci poprzez rozbudzanie ich naturalnych potrzeb i zainteresowań w tym zakresie
- kształtowanie wobec otaczającego świata przyrody oraz uwrażliwianie na jego piękno
- rozwijanie i eksponowanie wrażliwości muzycznej dziecka w różnych formach aktywności
- wykorzystanie w bieżącej pracy edukacyjnej i terapeutycznej programów multimedialnych
Cele szczegółowe koncepcji…
- Zorganizowanie w salach przedszkolnych kącików matematycznych dla dzieci,
sprzyjających ich samodzielnemu działaniu i dochodzeniu do własnych umiejętności i wiedzy matematycznej
- „Kalendarz przedszkolaka” – zorganizowanie kącika pozwalającego na prowadzenie systematycznych obserwacji i poznania pór roku, dni tygodnia, nazw miesięcy
- Doposażenie przedszkola o nowe zabawki edukacyjne przeznaczone do ćwiczeń matematycznych
- Stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracji do podejmowania
- działań twórczych w obcowaniu z przyrodą
- Prowadzenie samodzielnych działań badawczych przez dzieci, w celu poznania zagadnień dotyczących ekologii
- Prowadzenie działań polegających na obserwowaniu, gromadzeniu oraz utrwalaniu zjawisk i różnorodnych elementów związanych ze środowiskiem przyrodniczym
- tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z muzyką poprzez udział dzieci w
koncertach muzycznych, śpiew indywidualny i zbiorowy, taniec
- inspirowanie zabaw rytmicznych i tanecznych z wykorzystaniem swobodnej interpretacji ruchowej
- prezentowanie posiadanych umiejętności wokalnych i tanecznych,
- wzbogacenie bazy przedszkola o sprzęt do prezentacji multimedialnych.
„Nie zmuszajmy dzieci do aktywności,
lecz wyzwalajmy aktywność,
nie każmy myśleć,
lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać
i powoli rozwijajmy jego umysł tak,
by samo widzieć chciało”
Janusz Korczak
Misja naszego przedszkola
Zapewniamy każdemu dziecku podmiotowe i indywidualne traktowanie, bezpieczny, radosny i wszechstronny rozwój. Program kształcenia i oddziaływań wychowawczych wzbogacony jest o działania innowacyjne nauczycieli, możliwości nauki języków obcych, wyrównanie szans i promocji zdrowia oraz kultywowanie tradycji regionalnych. Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości i kształtowania u dzieci kreatywności, pomysłowości i samodzielności. Przedszkole zapewnia poczucie bezpieczeństwa troszcząc się o zdrowie psychiczne i fizyczne.
Nasz System Wartości
- Tolerujemy i akceptujemy każdego wychowanka takim jakim jest,
- Wspieramy indywidualny rozwój wszystkich naszych wychowanków,
- Dbamy o zdrowie i bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne wychowanków,
- Wierzymy w dziecko i jego potencjał twórczy,
- Kształtujemy świadomą odpowiedzialność wychowanków za świat przyrody,
- Profesjonalnie łączymy tradycję i nowoczesność,
- Kultywujemy tradycje narodowe, regionalne z jednoczesnym otwarciem
się na różnorodność kulturową Europy i świata, - Wspieramy rozwój kadry pracowniczej,
- Podmiotowo traktujemy wychowanków i ich rodziców oraz wszystkich pracowników placówki.
Absolwenci naszego przedszkola
Jako dziecko:
- Akceptuje samego siebie
- Ma poczucie własnej wartości i niepowtarzalności
- Zna swoje możliwości
- Potrafi określić swoje uczucia, emocje i je kontrolować
- Wierzy we własne siły
- Potrafi wyrażać swoje opinie
- Jest zdyscyplinowane
- Rozumie i uznaje świat wartości uniwersalnych
- Wie co sprzyja i zagraża zdrowiu
- Posiada nawyki przestrzegania bezpieczeństwa
- Jest samodzielne
- Jest ciekawe otaczającego je świata
Jako uczestnik grupy i środowiska:
- Jest odpowiedzialne za siebie i innych
- Dostrzega różnice między ludźmi i potrafi je zaakceptować
- Akceptuje i przestrzega normy społeczne
- Współpracuje w grupie
- Komunikuje się z rówieśnikami i dorosłymi
- Samodzielnie podejmuje próby rozwiązywania konfliktów
- Szanuje dorosłych i rówieśników, ich wysiłek, pracę, mienie
- Zna i stosuje zasady dobrego wychowania
- Dba o bezpieczeństwo innych
- Chętnie pomaga innym
- Okazuje pomoc potrzebującym
- Troszczy się o środowisko przyrodnicze i przestrzega zasad jego ochrony
Jako przyszły uczeń:
- Posiada zasób umiejętności i wiadomości niezbędny do podjęcia nowej roli – roli ucznia,
- Jest aktywne, dociekliwe i kreatywne
- Potrafi skoncentrować się na zadaniu i doprowadzić je do końca
- Podejmuje wyzwania w nowych sytuacjach i nie zniechęca się trudnościami
- Jest odporne na stres, radzi sobie z problemami, podejmując próbę ich rozwiązania
- Posiada zasób umiejętności i wiadomości adekwatny do jego rozwoju intelektualnego
- Jest samodzielnie w stopniu adekwatnym do wieku
- Orientuje się w otoczeniu społeczno-przyrodniczym
O nas
Jesteśmy przedszkolem publicznym. Budynek położony jest w centralnym miejscu osiedla 700 – lecia Żor; z dala od ruchliwych ulic i hałasu. Dużą część terenu wokół przedszkola zajmuje plac zabaw, który staramy się zmodernizować. Placówka jest przedszkolem 8- oddziałowym z czego 3 odziały usytuowane są w SP-3.
Każdy odział liczy 25 wychowanków.
W codziennej pracy realizujemy treści programowe zawarte w programie
„Nasze przedszkole” – M. Kwaśniewskiej i W. Żaby-Żabińskiej. Uzupełnienie powyższego programu stanowią programy własne:
- „Jestem istota społeczną, rozumiem siebie i innych” – program profilaktyczno-wychowawczy oraz
- inne innowacyjne programy opracowane przez nauczycielki
Obok realizacji wybranego zestawu programów co roku realizujemy projekty edukacyjne wewnętrzne oraz zewnętrzne o różnym zasięgu.
Nasze przedszkole wspomaga rodziców w działaniach wychowawczych, prowadzi szeroko rozumiana pedagogizację, której problematyka wynika najczęściej z bieżących problemów wychowawczych i rozwojowych.
Przedszkole posiada własną stronę internetową
Współpraca
ze środowiskiem
rodzinnym
- zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców
- zebrania grupowe wraz z dziećmi metodami aktywnymi, warsztatowymi
- zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci
- konsultacje indywidualne z nauczycielami
- prowadzenie kącika dla rodziców
- organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców
- organizacja szkoleń, warsztatów integracyjnych dla rodziców
- organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów
- włączanie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych wycieczek
- angażowanie rodziców do działań na rzecz przedszkola i poszczególnych grup
- działania rodziców w komitecie podejmującym działania na rzecz środowiska
Współpraca
ze środowiskiem lokalnym
- Urząd Miasta Żory
- Komenda Powiatowa Policji
- Straż Pożarna
- Centrum Organizacji Pozarządowych
- Muzeum Miejskie w Żorach
- Biblioteka Miejska w Żorach
- Kino „Na Starówce”
- Miejski Ośrodek Kultury
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
- Miejskim Ośrodek Pomocy Społecznej
- Dom Seniora
- Hospicjum im. JP II w Żorach
- Szkoła Muzyczna w Żorach
- I LO im. K. Miarki w Żorach
- Szkoła Podstawowa nr 3 w Żorach
- Teatr „Banialuka” w Bielsku-Białej
- Teatr „Skrzat” z Krakowa (obwoźny)
- Redakcje lokalnej prasy
- Żorskie portale informacyjne
- Rada Dzielnicy oś. 700-lecia Żor
- Rada Dzielnicy Śródmieście
- Modelarnia Żory
- osoby wykonujące ciekawe zawody
Planowane zadania ewaluacji
- Z treścią Koncepcji zostali zaznajomieni wszyscy pracownicy przedszkola
(kadra pedagogiczna i obsługa) - Rodzice zostali zaznajomieni z Koncepcją w formie gazetki ściennej oraz za pomocą strony www
- O zmianach w zapisie Koncepcji decyduje cała Rada Pedagogiczna wraz Radą Rodziców w ramach konstruktywnych dyskusji
- Ewaluacja będzie w miarę możliwości prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej
- Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian
- Ewaluację cząstkową planuje się raz do roku w celu sprawdzenia stopnia realizacji założonych celów i naniesienia pożądanych poprawek
- Po zakończeniu realizacji Koncepcji planuje się całościową ewaluację – celem określenia jej trafności oraz wyciągnięcia wniosków do opracowania kolejnej
REALIZACJA KONCEPCJI
PRZEDSZKOLA NR 5
W ROKU SZKOLNYM 2017/2022
OBSZAR | RODZAJ PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ |
Działalność, dydaktyczna wychowawcza i opiekuńcza * |
v „Nasze Przedszkole” – program wychowania przedszkolnego v „ Jestem istotą społeczną – rozumiem siebie i ludzi” – własny program profilaktyczno – wychowawczy 2. Nauczyciele organizują wycieczki edukacyjne dla dzieci 3. Nauczyciele organizują sytuacje edukacyjne sprzyjające rozwijaniu właściwych postaw społecznych. Wypracowują wspólnie z dziećmi „kodeksy zachowań” i konsekwentnie ich przestrzegają. Inspirują dzieci do podejmowania samodzielnych działań 4. Nauczyciele wykorzystują aktywizujące metody pracy oraz pomoce multimedialne w indywidualizacji procesu dydaktycznego. Baza przedszkola zapewnia realizację zadań 5. Wychowawcy podejmują działania mające na celu promocję zabaw matematycznych wśród dzieci i ich rodzin
|
Współpraca |
1. Wszyscy rodzice mają możliwość uzyskania informacji 2. Rodzice na bieżąco są informowani przez wychowawców 3. Rodzice i członkowie rodzin uczestniczą w uroczystościach i imprezach przedszkolnych; konkursach i różnorodnych oraz akcjach o różnym zasięgu 4. Rodzice współtworzą „System wychowawczy Przedszkola’’, są partnerami w działaniach wychowawczych i opiekuńczych przedszkola |
Współpraca |
1. Promocja placówki w mediach (lokalna prasa, 2. Współpraca z hospicjum żorskim i uczestniczymy 3. Współpraca z MOK i kinem „Na Starówce” 4. Współpraca z teatrem obwoźnym „Skrzat” z Krakowa, 5. Współpraca Komendą Policji, Strażą pożarną i Centrum Organizacji Pozarządowych itp. |
Organizacja i zarządzanie |
1. Realizowanie założeń systemu kontroli zarządczej 2. Wzbogacanie bazy przedszkola w pomoce do zabaw matematycznych oraz wyposażenie kącików przyrody, zakup sprzętu do prezentacji multimedialnych (tablica multimedialna dla grup 6-latków) 3. Konsultacje w ramach Rady Pedagogicznej na temat zakupu i wyposażenia sal w pomoce dydaktyczne oraz rozmowy z nauczycielkami dotyczące indywidualnych potrzeb w tym zakresie 4. Nadzór wewnętrzny – plan nadzoru na rok szkolny 2017/2018 |
Wewnętrzne Doskonalenie Nauczycieli – WDN |
1. Organizacja szkoleń w ramach WDN 2. Autoewaluacja pracy w zakresie 2 wybranych wymagań. 3. Ewaluacja cząstkowa realizacji Koncepcji |
*Szczegółowe zadania zawierają Plany Pracy Przedszkola oraz Plany Współpracy z Rodzicami w poszczególnych grupach