PLAN PRACY
PRZEDSZKOLA NR 5
W ŻORACH
NA ROK SZKOLNY 2019/2020
I .
„Z matematyką za pan brat”
– wspieranie aktywności i samodzielności w toku podejmowanych działań z zakresu edukacji matematycznej;
– rozwijanie pojęć matematycznych;
– zaspokajanie ciekawości świata poprzez doświadczanie, analizowanie, wnioskowanie;
– kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania oraz zastosowania tej wiedzy w praktyce;
– odkrywanie pojęć z zakresu geometrii;
– kształtowanie odporności emocjonalnej do radzenia sobie z zadaniami o charakterze matematycznym;
LP. | FORMY REALIZACJI | TERMIN | KOORDYNATORZY | UWAGI |
1. | „Badam, odrywam, manipuluję”
-zorganizowanie w sali twórczych kącików matematycznych i badawczych |
cały rok | wszystkie grupy | |
2. | „Geometryczne cudaki” -zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnych kształtów i figur geometrycznych.
|
cały rok | Wszystkie grupy | |
3. | Matematyka w czterech porach roku- organizowanie dni aktywności przyporządkowanego kolorom i figurom geometrycznym w nawiązaniu do pór roku:
JESIEŃ: „Powitanie Jesieni”- pomarańczowy-kwadrat ZIMA: „Mikołajki”-czerwony-trójkąt WIOSNA: „Powitanie wiosny”- zielony-koło LATO: „Dzień dziecka”-żółty-prostokąt
|
cały rok | Chętne grupy | |
4. | „Numeraki”- międzygrupowa gra planszowa w rozmiarze XXL | IV | Katarzyna Siwiak
Edyta Jucha
|
|
5. | „Spartakiada matematyczna”- konkurs wewnątrzprzedszkolny
|
V | Agnieszka Pałuchowska
Aleksandra Kojzar
|
|
6. | „Matematyka na każdą porę roku” – cykliczna wystawa prac plastycznych nawiązujących do treści matematycznych
|
cały rok | Wszystkie grupy | |
7. | Angażowanie rodziców w gromadzenie pomocy matematycznych np. guzików, sznurówek, korali, kapsli itp.
|
cały rok | Wszystkie grupy | |
8. | „Matematyczne popołudnia”- rozgrywki z wykorzystaniem gier planszowych i nie tylko | cały rok | Grupy starsze | |
„Matematyka małego smyka”
umieszczenie artykułu w „kąciku dla rodziców” dotyczących rozwijania kompetencji matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym
|
II | Edyta Jucha |
II.
„Polskę poznaję, patriotą zostaję!”
– budzenie uczucia miłości i szacunku do małej i wielkiej Ojczyzny poprzez ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej (zapoznanie z symbolami narodowymi, obyczajami, obrzędami, tradycjami);
– przekazywanie wiedzy na temat historii i tradycji własnej miejscowości- budowanie poczucia przynależności regionalnej;
– przekazywanie wiedzy o wybranych regionach Polski- ich tradycjami oraz obrzędami (zapoznanie z mapą Polski);
– dostrzeganie piękna języka polskiego i wartości polskiej kultury, nauki oraz sztuki;
LP. | FORMY REALIZACJI | TERMIN | KOORDYNATORZY | UWAGI |
1. | „Jestem z Polski”- zajęcia mające na celu rozbudzanie świadomości narodowej | XI | grupy starsze | |
2. | Organizowanie wycieczek umożliwiających poznawanie charakterystycznych miejsc i instytucji na terenie Żor
|
Zgodnie z terminarzem | Wszystkie grupy | |
3. | „Wiem o Polsce więcej”- zabawy edukacyjne dot. wybranych regionów Polski (mapa Polski- tradycje, obyczaje, stroje, tańce, gwara) | XI |
wszystkie grupy |
|
4. | „Dawno, dawno temu…”- rozbudzanie zainteresowania tradycyjnymi legendami.
|
XI | wszystkie grupy
|
|
5. | „Wędrówki po Żorach”- udział w konkursie miejskim
|
VI | chętne grupy | |
6. | „Sławni z Polski”- przybliżenie dzieciom znaczących postaci ze świata nauki, sztuki oraz kultury polskiej (Chopin, Matejko, Kopernik)
|
cały rok | grupy starsze | |
7. | „Wędrówki po krajach Unii Europejskiej”- cykl zabaw edukacyjnych z zakresu edukacji nowożytnej
|
cały rok | Edyta Jucha
wszystkie grupy |
|
8. | Konkurs fotograficzny pt.: „Nasza rodzinka w polskiej, zimowej scenerii”
|
II | Agnieszka Rogowska
Ewa Krówka |
|
9. | „Dzień Flagi”- zabawy o treści patriotycznej zwieńczone wykonaniem prac tematycznych oraz wystawką w holu przedszkola | V | Agnieszka Rogowska
wszystkie grupy |
|
10. | Zorganizowanie kącików tematycznych w sali na okoliczność świąt narodowych
|
XI,V | wszystkie grupy |
II.
„By bezpiecznie żyć, zasad naucz się już dziś”
– znajomość i stosowanie w sytuacjach dnia codziennego zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo własne i innych;
– przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, promowanie zachowań warunkujących zdrowie i bezpieczeństwo;
– zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo i zdrowie ludzi;
– kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz higienicznych.
LP. | FORMY REALIZACJI | TERMIN | KOORDYNATORZY | UWAGI |
1. | „Witajcie w przedszkolu!”- zajęcia adaptacyjne
|
IX | zajęcia adaptacyjne | |
2. | „Nasza grupa ma zasady” – zawarcie w poszczególnych grupach kontraktów regulujących współżycie w grupie
|
IX | wszystkie grupy | |
3. | „Zasad naucz się koniecznie by poruszać się bezpiecznie” – wizyta na komendzie policji w Żorach lub w Miasteczku Ruchu Drogowego | IX/V | Edyta Fraj
chętne grupy |
|
4. | „Kim są strażacy? – wycieczka do straży pożarnej w Żorach” | V |
grupy starsze |
|
5. | „Czar czerwonego wozu”- wizyta strażaków w przedszkolu, mini pokaz umiejętności strażackich, oglądanie wozu | V | Edyta Fraj
grupy młodsze |
|
6. | „Dogoterapia” – zajęcia z psem terapeutą, poznanie zasad bezpieczeństwa podczas kontaktu z nieznajomym psem
|
X | Agnieszka Pałuchowska
Ewa Zarzyna |
III.
„To wielka sztuka, tworzyć z niczego już od malucha”
– rozwijanie zainteresowań słowem pisanym, utworem literackim, książką i ilustracją;
– pobudzanie inicjatywy i kreatywności własnej dzieci, poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję i sferę uczuciowo-intelektualną;
– rozwijanie umiejętności spontanicznego i twórczego sposobu wyrażania siebie w różnych formach ekspresji.
LP. | FORMY REALIZACJI | TERMIN | KOORDYNATORZY | UWAGI |
1. | Ekspozycje prac i wszelkich wytworów dziecięcej działalności
|
cały rok | wszystkie grupy | |
2. | „Gest-słowo-ruch” – uczestniczenie w spotkaniach z teatrem na żywo
|
Cały rok | Wszystkie grupy | |
3.
|
„Cała Polska czyta dzieciom”- kontynuacja akcji, zaproszenie do współpracy rodziców dzieci
|
cały rok | wszystkie grupy | |
4. | „Książka dobra na wszystko”- udział w zajęciach bibliotecznych
|
Cały rok | Grupy starsze | |
5. | ||||
6. | „Mówię wyraźnie”- spotkanie z logopedą, omówienie zagrożeń dla rozwoju mowy dziecka | IX | Marzena Sienkowiec
Aleksandra Kojzar
|
|
7. | „Dzień przedszkolaka”- obchody święta pod hasłem: „Zabawy jak za dawnych lat”
|
20.IX. | chętne grupy
|
|
8. | „Mamo, Tato! Jestem przedszkolakiem!”- uroczyste przyjęcie najmłodszych grup do społeczności przedszkolnej
|
XI | Grupy najmłodsze | |
9. | „Mój przyjaciel miś”- konkurs plastyczny połączony z obchodami „Dnia Pluszowego Misia”
|
XI | Monika Góra
wszystkie grupy
|
|
10. | „Ekoozdoba bożonarodzeniowa” – rodzinny konkurs plastyczny, którego wytwory udekorują choinkę na holu przedszkola
|
XII | Magdalena Matusiak | |
11. | „Świąteczne spotkania przy choince”- prezentacja programów artystycznych lub zajęcia otwarte z udziałem rodziców
|
XII | wszystkie grupy | |
12. | „Cztery żywioły”- korowód na rynku
|
IV | Iwona Muras | |
13. | „Czytam sam”- międzygrupowy konkurs czytania
|
V/VI | grupy starsze |
IV.
„ Pomaganie daje radość”
– kształtowanie wrażliwej i empatycznej postawy;
– dostrzeganie w najbliższym otoczeniu osób chorych i cierpiących, niesienie im pomocy i radości;
– otwieranie się na potrzeby drugiego człowieka, podejmowanie czynnych działań;
– rozumienie konieczności niesienia pomocy bezdomnym zwierzętom.
LP. | FORMY REALIZACJI | TERMIN | KOORDYNATORZY | UWAGI |
1. | „ Pola nadziei” – udział w ogólnopolskiej akcji edukacyjno- charytatywnej na rzecz terminalnie chorych, rozprowadzanie i sadzenie cebulek żonkili
|
X | Agnieszka Pałuchowska
Edyta Jucha |
|
2. | „Nakarm Azorka, pomóż Mruczkowi” – zbiórka pokarmu oraz artykułów dla żorskiego stowarzyszenia dla zwierząt
|
XI | A.Pałuchowska
E.Zarzyna wszystkie grupy |
|
3. | „Podziel się słodyczami”– zbiórka słodyczy na rzecz „Ecce Homo” ( Kleszczówka)
|
XII | Iwona Muras
wszystkie grupy |
|
4. | „Opatrunek na ratunek”- zbiórka środków opatrunkowych (Akcja charytatywna Fundacji Pomocy Humanitarnej „Redemtoris Missio”
|
X |
Monika Góra
|
|
5. | „ Zbiórka baterii i nakrętek” – udział w ogólnopolskich akcjach charytatywno-ekologicznych
|
Cały rok | Wszystkie grupy | |
6. | „Amos Glue Stick”-zbiórka zużytych tubek po kleju w celu recyklingu oraz otrzymania nowych klejów dla dzieci
|
Cały rok | Agnieszka Pałuchowska |