Ślimak, ślimak pokaż rogi…

Dzisiaj przyjrzymy się pewnemu małemu i bardzo powolnemu mieszkańcowi łąk i ogródków. Chodzi o ślimaka. Każdy z nas chyba spotkał kiedyś na drodze tego małego stworka.

Na początek spójrzcie na fotografię poniżej:

  • Jakie zwierzę przedstawia fotografia?
  • Do czego ślimakowi służy muszla?
  • W jaki sposób porusza się ślimak?
  • Czy robi to wolno, czy szybko?

A teraz kilka ciekawostek na temat ślimaków:

  • Mamy dwa rodzaje ślimaków: te, które mają skorupę (np. winniczek) oraz te, które skorupy nie posiadają (np. pomrów).
  • Ślimaki mogą żyć albo na lądzie albo w wodzie.
  • Ślimaki na głowie posiadają parę czułek – oczy, służą im do oglądania świata.
  • Na grzbiecie noszą skorupę (większość gatunków), która służy im jako pancerz-ochrona przed zagrożeniem.
  • Ślimaki poruszają się na jednej nodze.
  • Ciało ślimaków pokryte jest śluzem – jest to zarówno cecha obronna przed drapieżnikami, jak i sposób poruszania się zwierzęcia.
  • Ślimaki jedzą rośliny.

Jeśli już wiecie jak wygląda ślimak i po co mu skorupa, to mamy dla Was prostą zabawę w ,,Łańcuszek skojarzeń”.

Chodzi o to by wymienić wszystko to, co nam się kojarzy ze słowem ŚLIMAK.

Pomrów wielki

Bajka logopedyczna:

Następnie prosimy o zapoznanie się z bajką logopedyczną. Zachęcamy by odczytywać każdy wers wspólnie z dzieckiem.

,,Szorstka stopa ślimaka”

Sunie ślimak szorstką stopą
Po śliskim asfalcie.
Wyścig ruszył, sekundy mijają,
A on wciąż na starcie.

Ślimaku, sięgnij po sukces,
Rusz wreszcie do boju!
Ale jak mam bosą stopą
Sunąć w takim znoju?

Szykownie sunąłem
Przez sekund szesnaście…
Stop! Mam siniaki na stopie,
Relaksuję się właśnie!

Odczytanie wierszyka ma za zadanie mobilizować narządy mowy do poprawnej artykulacji głosek szumiących i syczących. Ważne jest akcentowanie głoski,,sz” oraz ,,s” w trakcie czytania.

I na koniec zadanie: